خازن کولر گازی چیست؟
خازن یکی از مهم ترین قطعات کولر گازی است که برای ایجاد گشتاور قوی راه اندازی و حرکتی در موتورهای تک فاز به کار می رود. ظرفیت هر خازن بر بدنه آن در دستگاه نوشته شده است. این قطعه عمدتا به صورت سری با سیم پیچ کمکی (راه انداز) در مدار قرار گرفته و به دو نوع کلی روغنی (خازن کار) و خشک (خازن راه انداز) تقسیم می شوند. خازن توسط رله جریان از مدار خارج شده و به این ترتیب وظیفه خود را به انجام می رساند.
خازن قطعه پیچیده ای است که خرابی آن می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در عملکرد کولر گازی شود. به همین دلیل لازم است که کاربران و تعمیرکاران خرابی خازن کولر گازی را جدی گرفته و در اسرع وقت نسبت به تعمیر یا تعویض این قطعه مهم اقدام نمایند. در غیر این صورت ممکن است مشکلات خازن بر دیگر بخش ها و قطعات دستگاه نیز اثر گذاشته و موجب بروز مشکلات جبران ناپذیری در این محصول شود.
روش های تست خازن
روش های متفاوت و زیادی برای تست خازن وجود دارد که در این مقال سعی می شود به آنها اشاره شود .
نکته : عده ای از تعمیر کاران به صورت تجربی با توجه به تغییر رنگ و تغییر شکل ظاهری اقدام به تعویض خازن نموده ولی توجه کنید ممکن
است در مواردی خازنی از نظر ظاهری سالم ولی در واقع خازن دچار نشتی جریان و تغییر ظرفیت شده و نیازمند تعویض می باشد .
1- استفاده از تستر خازن یا خازن سنج : خازن را از مدار خارج نموده و دو سر خازن سنج را به دو سر خازن ارتباط دهیم خازن
سنج سلامت خازن را تست می کند .
2- استفاده از مولتی متر دیجیتال دارای مد خازن : ابتدا باید خازن را از برد خارج نمود و پس از آن مولتی متر را روی حالت
خازن قرار داده و پراب ها را به دو سر خازن می زنیم باید عدد نشان داده شده روی مولتی متر با عدد ظرفیت خازن یکی باشد . توجه
داشته باشید این روش تنها برای خازن هایی استفاده می شود که مولتی متر دارای رنج ظرفیت آن می باشد که معمولا برای خازن
های کمتر از 1 میکرو فاراد استفاده می شود.
3- تست با استفاده از بیزر و اتصال کوتاه مولتی متر . برای اینکار پراب ها را به دو سر خازن اتصال می دهیم و خازن را تست
بیزر میکنیم چنانچه بوق ممتد داد خازن خراب شده است . ولی اگر فقط لحظه ای صدای بوق آمد و دوباره قطع شد یعنی خازن سالم
است . فقط ذکر این نکته لازم است که اگر پراب ها را به دو سر خازن الکترولیت متصل کرده و بوق نشنیدید ، ابتدا جای دو پراب را
عوض کنید ، باز هم اگر هیچ عکس العملی نشان داده نشد خازن سوخته است و گرنه سالم است .
4- تست با استفاده مولتی متر دیجیتال و رنج مقاومت : مولتی متر را با توجه به ظرفیت خازنی روی رنجی متناسب از مقاومت
گذاشته )برای خازن های کمتر از یک میکرو رنج 10 اهم . بیشتر از 1 میکرو تا 10 میکرو 1 کیلو و بیشتر از این رنج 10 و 100
کیلو استفاده شود ( و پروپ ها را به دو سر خازن می زنیم و خازن شروع به شارژ شدن می کند اگر بعد از شارژ شدن خازن نشتی
نداشته باشد ، مقدار اهم بی نهایت را نشان می دهد . و اگر خازن قطع باشد از ابتدای تست هیچ مقاوتی نمایش داده نمی شود .
حال با تغییر پروپ ها روی دو سر خازن شارژ شدن خازن را مجددا می بینیم.
تلفن تماس : 09302263094 - 09197164216
خط ویژه : 02191302615